knihu Jana Sterna: Bestie a orgie a mojí: Kurzy umíráné.
Zvu Vás všechny srdečně.
(převzato z literárně kulturního časopisu H_aluze
http://www.h-aluze.cz/2009/12/11/jsem-ten-co-ozere-z-dortu-marcipanovy-kytky/)
Název recenze, shodující se s jedním z veršů básně Blonďatý tulipány, poměrně přesně vystihuje většinovou poetiku sbírky Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka mladšího. Proč? Tuto otázku v průběhu snad zodpovíme. Nejdříve si dovolím odbočku. Malý příběh o tom, jak jsem se ke sbírce, jež vyšla jako první kniha v nakladatelství Petr Štengl, dostal.
S Petrem Štenglem, šéfredaktorem Psího vína, jsem se seznámil na jedné akci, jež se uskutečnila kdesi na Bukovině. Příjemný pán se zajímavými názory, navíc nakloněný mladým autorům, a to i těm naprostým začátečníkům. Jeho redakční spolupracovníci pro mne v té chvíli představovali jen jména na papíře, a tak se není čemu divit, že Jan Těsnohlídek ml. byl mi, na své pozici zástupce šéfredaktora, osobou dosti neidentifikovatelnou. Usoudil jsem však. Jan a Petr si budou podobní. Jistě alespoň věkem. Jaké pak bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že Honza je nejen autorem teprve debutujícím, ale navíc je ještě o něco mladší než já? Když jsem jej spatřil poprvé, jeho přivítání: „Mrdal bych tu všechno. Úsměv,“ mne pouze utvrdilo v mé mýlce.
Netrvalo dlouho, slovo dalo slovo a zašli jsme na pivo. Honza je člověk s nezměrnou osobitostí i egem, a tak se člověk v jeho přítomnosti smrskává do nepatrného nic. Po jistých alkoholových zkušenostech s mladým básníkem jsem zatoužil poznat i ty jeho básně. Naštěstí se Honza mé nabídce na recenzování Násilí bez předsudků nebránil, a tak se mi kniha v brzké době ocitla před natěšenými zraky.
Teď se jen vypořádám s tím, že píši recenzi na knihu svého kamaráda a pro jistotu vám to rovnou oznámím. Aby bylo jasno!
Dost však bylo příběhu všedního, osobního a do slušné recenze nepatřícího. Jaká je poezie výstředního autora, jenž si v reálném životě nevidí pořádně do úst ani do činů? Jaký bude ten obří výron jeho ega? Žádný! Sebeukájení se nekoná. Naštěstí. Máme tu čest s poezií citlivou, melancholickou, posmutnělou, v jistých okamžicích přenádherně silnou. Přesto se autorův naturel do veršů promítl a nějaká ta slovní exhibice se tu najde, a na kráse pravda nepřidá.
Těsnohlídek osciluje mezi tématy, která jsou pro něj až příliš vzdálena, neboť se snaží vypovídat za lidi daleko starší a zkušenější – alespoň věkově a životně, ovšem není schopen vyprostit se ze svého vlastního já. Taková je třeba Píseň špatnýho manžela či báseň Sereme si na hlavy. A mezi tématy, které jsou náležitě postpubertální a na jejich často zbytečně rozvleklé veršíky, se dají lapat krásnoočky se splínem na duši. Taková je Mladá čínská básnířka v Oslo.
A teď to vyznívá trochu podivně. Vždyť před pár řádky výše píši o přenádherně silné poezii. Však mějte se mnou chvíli strpení, vše náležitě vysvětlím. Při hodnocení Honzovy poezie jsem použil slova osciluje, to znamená ne buď jedno, tedy přemoudřelé, nebo druhé, tedy postpubertální, ale i něco mezi! Něco co ze sebe básník netlačí proto, aby byl zajímavý a obdivovaný za svůj nadoblačný přehled či za svou citlivou a otevřenou duši, co z básníka skane na papír a v básníkově podobě se na papíře zhmotní. Co by se dalo nazvat RYZÍ PRAVDOU. A tato pravda je v Těsnohlídkových verších obsažena. Nemusí se jednat o nic moc objevného, stačí jen letmý zákmit lidskosti. Ta však je podána bez krásy, bez zbytečných cinkrlátek. Natvrdo. Jazykem ostrým jak břitva. Jazykem, který se nebojí vulgarit. Jazykem Jana Těsohlídka.
V tuto chvíli se dostáváme k onomu ujídání kytek z dortů. Těsnohlídkova poezie je totiž krutě něžná. Působí trochu jako když si pořídíte koťátko, které veškerou svou láskou uhladíte k smrti. Vždyť každej to má v sobě/ teploučký dlaně/ co dokážou mrzačit! Jak verši Jiřího Brože vstupujeme vstříc veškerému násilí bez předsudků.
První báseň sbírky, a to rovnou Ta největší báseň, je nejen příjemným sebeironizujícím úvodem – autor nezapře smysl pro humor – ale i velmi umně vystavěným a zručně vypointovaným kouskem. Vždyť Honza celou dobu všedně – až na jedno zbytečně lyrizující vybočení ve verši zelenání se trávy a – a naprosto civilně popisuje skutečnost, jež by mohla být tou největší básní jen// jak to napsat?
I závěr sbírky je ironický. Všechny kýče podzimu se na třech drobounkých řádcích s úšklebkem vyrovnávají s problémem zbytečné sladkobolnosti některých předcházejících kousků. Autor si tedy vady na kráse své sbírky uvědomuje a umí si z těchto vad vystřelit. A to není vše.
V knize se totiž, teď si dovolím básníka ocitovat, vyskytují skutečné pecky. Za ty největší považuji Chodníky plný mrtvejch ptáků, kde se autor popral viditelně s něčím, co zná, co odpovídá jeho věku i zkušenostem. Báseň neoplývá ani zbytečnými gesty, ani zbytečnými slovy. Je jakousi reflexí chápání vztahu. Že už tu bylo podobné téma několikrát? Že je láska v poezii ohraná? Nevadí. Těsnohlídek se se svou zkušeností popral originálně a s grácií. Dále je tu Pohlednice z Osvětimi. Jasná ukázka toho, jak se mladý člověk, který zná druhou světovou takříkajíc z vlaku, může vyrovnat s problémy této zbytečné a hrůzyplné události. Vypíchnout musím i Vázu na tmu a báseň Mamky, neboť hovoří o problémech, který my kluci co/ choděj do školy/ze školy máme, známe a musíme se s nimi nějakým svým vlastním způsobem porvat.
A to by asi bylo vše. Jan Těsnohlídek překvapil. Dokázal zkrotit sám sebe a napsat řadu veršů, jež se nejen pěkně čtou, ale zároveň jsou opravdové a vůbec bych se nebál říci, že kvalitní. Je faktem, a již jsem to zmínil, že se básně leckdy rozmělní autorovou neochotou škrtat. Je faktem, že se najde pár textů takříkajíc na efekt, pár textů až moc vidoucích, ale odpusťme to mladému básníkovi. Vždyť Násilí bez předsudků je sbírka juvenilní. Pokud Jan Těsnohlídek u poezie zůstane, je tu naděje na vznik básní, jež si bez předsudků budou brát na paškál lidský život, ale násilí na poezii se v nich nedobereme.
UKÁZKA:
sereme si na hlavy
» i.
narodili jsme se moc brzo –
ještě nikdo neudělal tlustou čáru
za dvacátym stoletím
ještě nikdo neřek že
to všechno bylo jen tak/jen jako –
narodili jsme se moc brzo
rodičům co dostávali bonbóny od pánů který
nosili kříže
polámaný kříže
hvězdy a
hvězdy s pruhama –
rodičům který moc demonstrovali a
napsali moc moc básní aby zjistili že
to všechno bylo zbytečný a
prej jsme mladý na pochopení
k čemu byly
srpy & kladiva –
jo – byly mi teprv dva když tanky odjely
někam pryč strašit jiný děti a
demokracie dala slávu
pouliční tvorbě
podvodníky se skořápkama na každej roh a
americký filmy - -
» ii.
narodili jsme se moc brzo – zbrkle vyspělý
kluci co vyjdou učňák a celej život za sebou
ideály o rodině docela z ruky když
hádky & rozvody/chlastání & chlastání
vydělávaj dost na to aby mohli
každej tejden šukat jinou holku
mít kocovinu a přes tejden ňákou tu práci –
jednou se jedna z těch holek vrátí a
tak si řeknou že už bylo dost
blbnutí že
už jsou dospělý a
naučej se mít se rádi a i ty děti ale
za pár let si pověděj všechno povídání a tak
rozvody & chlastání –
další generace
ideály v prdeli
» iii.
narodili
jsme se moc brzo a
podél silnic 37 a 34
rostou z listí holky který nemaj talent
bohatýho tatínka ani
přemrštěný sebevědomí a tak aspoň
roztáhnou nohy
kdo by
neodolal –
jsme unavený
z hledání tý zaručeně-opravdový-lásky a
tak radši dlaně na oči a
nikdo nic nevidí – prý
pro zdi z paneláků
pro reklamy na auta
pro dětský porno
pro
to
že jsme rozvojový –
penisy
penisy a
důležitý rozhodnutí
sebevraždy
čajovny
hodinový hotely
spoření & výhodný úvěry –
státy
města
s p o l e č e n s t v í
války někde v prdeli
spoustu umírání
v televizi
v novinách
v knížkách a
jak moc je to jiný když
devatenáctiletej kluk leží mezi kolejema a
tři pánové v oblečení se svítivejma pruhama
s černym pytlem 12 pražců daleko
jak
moc
je
to
j i n ý
pro děti co rostou u silnic 37 a 34 z listí
krucemburský náměstí
kostely a
kostely
sluchátka do uší
armáda kluků ve vytahanejch svetrech
svět nespasí
» iv.
křesťanství
fašismus
demokracie
komunismus a
zase křesťanství – asi
je to l i d s k ý že
každá nová generace chce změny
s ní spojený –
postavěj
použijou
odsouděj
vystavěj a
zbořej se větší
koncentrační tábory
narodí
se jinejch šest milionů jmen
s hvězdama se šesti špičkama na
zavinovačkách a
50 milionů jinejch kluků & holek
se nenarodí
každym rokem
na interrupci –
jsem pro a
kdo je proti
ať lže že
se modlí denně víckrát za nedonošený děti
než za ty donošený
že se modlí denně víckrát za děvky než
za svý rodiče nebo že
se modlí víc za svý rodiče než
za svý děti -
asi – je to lidský že
za sto let naše vnoučata
budou běhat po světě se svastikama a
ptát se jinejch
jestli jsou věřící
jako se dneska ptaj křesťani
na potkání –
» v.
narodili
jsme se moc brzo – dneska se ještě nic nezmění
spoustu mrzení nad tim jak se všichni snažej a
jak nikdo
n e p o z a b í j í pozlacený ježíše na
betonovejch křížích
podél cesty domů
podél lidí doma a každej se toho bojí –
minulosti a
stejně dělá stejný chyby
ulice jsou
plný lidí který by mohli bejt
skvělý páry založit rodiny
šťastný a spokojený
od rána do noci + přes noc taky
ulice jsou plný lidí který
by mohli bejt napořád spolu
na první pohled a
nejsou
pro samý modlení
k bankomatům k číslům & převodům –
pro značkový džíny milujem holky
který milujou jiný kluky který
nemilujou je –
každej potřebuje víc peněz
než může mít ale
pořád je tady šance že
za pár let přece jen a když ne tak
r e i n k a r n a c e a jiný pitomosti –
chlastání & chlastání
děláme si to jednodušší
tajně přesvědčený o svý výjimečnosti
na ulicích 37 a 34 který
jsou lemovaný klukama co
s chutí někoho zmlátěj
protože je jinej –
klukama co
s chutí někoho zmlátěj
aby byli jiný
» vi.
jsme smutný & unavený
milióny názorů a všechny cizí
všechny už dávno vymyšlený/použitý a
zahozený
sereme si na hlavy ve věření
že ty co si nasadili trnovou korunu
jako druhý/třetí
že ty co si stoupli za mikrofon
po hitlerovi a
houfy co zvedaly ruce/křičely a
vlastně jim bylo fuk kdo nahoře stojí
že ty všichni nebyli trapný
že ty všichni nebyli
že nejsme trapný
sereme si na hlavy v doufání že
jsme o r i g i n á l n í a když ne
že se to nepozná